Kilka dni przed osiągnięciem przez Papieża Franciszka 87 lat, media na całym świecie szeroko rozpowszechniły wywiad, którego udzielił znanej dziennikarce specjalizującej się w watykańskich sprawach, Valentinie Alazraki. Najwięcej poruszenia wzbudziła jego deklaracja o pragnieniu spoczynku po śmierci nie w bazylice św. Piotra, a w bazylice Santa Maria Maggiore w Rzymie. Mniej uwagi poświęcono jego zapewnieniom, że w przeciwieństwie do swojego poprzednika, Benedykta XVI, nie planuje abdykacji ze względu na wiek czy stan zdrowia, dopóki pozwolą mu na to siły.
Kościół misji i wyzwań współczesności
Od początku swojej posługi, Franciszek apeluje o Kościół bardziej misyjny, zdolny do odpowiedzi na wyzwania współczesności. W adhortacji “Evangelii gaudium” podkreśla potrzebę bycia “uczniem-misjonarzem”. Wizja Franciszka to Kościół przechodzący od “duszpasterstwa zachowawczego” do postawy otwartej i misyjnej.
Synodalność jako eroga do odnowy
Proces synodalny, który Franciszek uważa za kluczowy, ma na celu uczynienie Kościoła bardziej misyjnym i zdolnym do reagowania na trudne wyzwania. Papież wzywa do “duszpasterskiego i misyjnego nawrócenia”, co wymaga przejścia od zachowawczej postawy do otwartości i misji.
Kościół inkluzywny i otwarty
Franciszek apeluje o Kościół bardziej “inkluzywny”, zapraszający osoby stojące na uboczu, w tym osoby w sytuacjach nieregularnych czy o innej orientacji seksualnej. W adhortacji “Amoris laetitia” zachęca do towarzyszenia tym osobom, podkreślając potrzebę miłosierdzia i włączenia.
Kościół jako szpital polowy
Papież widzi Kościół jako “szpital polowy” dla zranionych i szukających sensu. Podkreśla centralną rolę Bożego Miłosierdzia, wskazując na potrzebę otwartości i gościnności Kościoła dla każdego.
Nowa ewangelizacja i peryferie wiary
Franciszek kładzie nacisk na “nową ewangelizację”, wychodząc na “egzystencjalne peryferie” świata. Podkreśla potrzebę wychodzenia poza mury świątyń i dotarcia z Dobrą Nowiną do tych, którzy oddalili się od wiary.
Kościół młody i dla młodych
Młodzież stanowi dla Franciszka ważny obszar działania Kościoła. W adhortacji “Christus vivit” zachęca młodych do życia swoją młodością z Jezusem, wskazując na potrzebę dynamizmu i odnowy w Kościele.
Kościół i ochrona stworzenia
Franciszek traktuje troskę o stworzenie jako elementarny nakaz ewangeliczny. W encyklice “Laudato si’” podkreśla kryzys ekologiczny jako przejaw kryzysu etycznego i duchowego, wzywając do szacunku dla środowiska i osoby ludzkiej.
Kościół wolny od klerykalizmu
Papież walczy z klerykalizmem, uważając go za przeszkodę w misyjnym zapale Kościoła. Podkreśla, że klerykalizm jest szkodliwy zarówno dla duchownych, jak i świeckich, hamując rozwój Kościoła.
Kościół oczyszczony i odpowiedzialny
Franciszek kontynuuje działania na rzecz oczyszczenia Kościoła z przestępstw seksualnego wykorzystywania małoletnich. Podkreśla konieczność skupienia się na ofiarach i podejmuje konkretne kroki prawne w celu zapobiegania takim przestępstwom.