W obliczu współczesnych wyzwań, Kościół stoi przed koniecznością bycia kontrkulturą, która broni ludzkiej godności i wartości. George Weigel, znany filozof i teolog, podczas prelekcji na uniwersytecie Angelicum w Rzymie, podkreślił znaczenie myśli Jana Pawła II w kontekście współczesnych wojen kulturowych.
Karol Wojtyła i rewolucja sumienia
Karol Wojtyła, znany później jako Jan Paweł II, już w czasach Soboru Watykańskiego II dostrzegał zagrożenia dla cywilizacji. Jego przewidywania dotyczące degradacji ludzkiej natury i unikalności osoby stały się fundamentem dla przyszłej obrony antropologii chrześcijańskiej. Weigel wskazuje na encyklikę „Centesimus Annus” jako na dokument, który odnosił się do przełomowych wydarzeń 1989 roku, podkreślając rewolucję sumienia, która przyczyniła się do upadku komunizmu.
Wojny kulturowe i obrona natury ludzkiej
Weigel analizuje pojęcie wojen kulturowych, wskazując na potrzebę obrony pojęcia natury ludzkiej. Podkreśla, że zagrożenia dla ludzkiej natury są obecnie niemal niezliczone, a ich wspólnym mianownikiem jest zakwestionowanie godności ludzkiej i wartości życia od poczęcia do naturalnej śmierci.
Kościół jako kontrkultura
W obliczu ataku na humanum, Kościół nie ma innego wyboru, jak stać się kontrkulturą. Weigel podkreśla, że Kościół powinien oferować ludzkości szlachetniejsze spojrzenie na samą siebie, oparte na ewangelii. Jest to odpowiedź na kulturę śmierci, która odmawia godności nienarodzonym, starszym i niepełnosprawnym.
Dziedzictwo Jana Pawła II
Weigel zwraca uwagę na znaczenie myśli Jana Pawła II w kontekście współczesnych wyzwań. Jego nauczanie i życie stanowią punkt odniesienia dla refleksji nad problemami współczesnego Kościoła i świata. Cykl wykładów „JP2 Lectures” ma na celu kontynuowanie tej refleksji, czerpiąc z bogatego dziedzictwa papieża Polaka.
George Weigel, w swojej prelekcji, podkreśla znaczenie bycia kontrkulturą w obliczu współczesnych zagrożeń. Kościół, czerpiąc z myśli Jana Pawła II, ma za zadanie bronić ludzkiej godności i wartości, stając się kulturą reformującą kontrkulturę. To wyzwanie, które stawia przed nami współczesność, wymaga od Kościoła odwagi i determinacji w obronie fundamentalnych wartości.