W arykule opublikowanym przez Vatican News, Ghanem Nuseibeh, ekspert ds. Bliskiego Wschodu, analizuje korzenie i wpływ Hamasu. Jako analityk polityczny i ekonomiczny oraz profesor uniwersytecki w Wielkiej Brytanii, Nuseibeh wnika w złożoność sytuacji w Gazie i Izraelu, a także w początki Hamasu.
Hamas jako filia Bractwa Muzułmańskiego
Nuseibeh podkreśla, że Hamas, uznawany za grupę terrorystyczną, jest filią Bractwa Muzułmańskiego. Ideologia Hamasu została zatem zaimportowana z innych krajów arabskich, co stoi w sprzeczności z długą tradycją świeckiego, panarabskiego i socjalistycznego myślenia palestyńskiego. “Hamas nie jest rdzennie palestyński, jego ideologia została przywieziona z zewnątrz,” mówi Nuseibeh.
Przejście do konfliktu religijnego
Artykuł wskazuje trzy kluczowe momenty, które przyczyniły się do “religijnego” charakteru konfliktu izraelsko-palestyńskiego. Pierwszym z nich było zaangażowanie arabskich bojowników w konflikt afgański w 1988 roku. Drugim była pierwsza wojna w Iraku i propagandowe działania Saddama Husajna. Trzecim momentem był start katarskiej telewizji ‘Al Jazeera’ w 1996 roku, która wpłynęła na polityczno-religijne myślenie w wielu krajach arabskich, w tym w Palestynie.
Wpływ konfliktu arabsko-izraelskiego i przyszłe rozwój sytuacji
Wojna arabsko-izraelska z 1948 roku miała znaczący wpływ na wewnętrzną politykę krajów arabskich. Artykuł omawia również złożoności przyszłych rozwojów, w tym wyzwania związane z odbudową Gazy i dynamikę polityczną między Hamasem, palestyńskim przywództwem a sąsiednimi krajami.
Analiza Nuseibeha rzuca światło na złożone korzenie Hamasu i jego wpływ na konflikt izraelsko-palestyński. Zrozumienie tych czynników jest kluczowe dla dalszego rozwiązywania konfliktu i budowania trwałego pokoju w regionie.